Compostella 2011

Dag 13

CompostelaGeplaatst door Geert Carton do, juni 09, 2011 18:04:13

De vraag van vandaag : waarom ...... ?

Deze morgen zijn we gestart bij een frisse temperatuur van 11 graden. Volgens de voorspellingen zou het vandaag niet veel meer verwarmen. Wat jammer is voor Jan.

Al van bij de start kregen we een pittig parcours voorgeschoteld. Het is dus puffen vanin het begin. We kregen het ook aan de stok met een autochauffeur die ons van de baan wou rijden. Na enkele vervloekingen aan weerszijden was van dit akkefietje niets meer te merken.

Op kilometer 20 hielden we even halt aan de Iglesia del Perdon (kerk van de vergiffenis). Hier laten omsteken we enkele kaarsen , waaronder voor Willy. Deze plaats heeft voor Eddy David een zeer emotionele waarde. Aan de voet van de kerk kochten we 2 kilo kersen die we vanavond zullen nuttigen. Dat zal smaken.

Vanaf kilometer 40 begonnen we aan de col Alto de Cebreiro. Dit is een beklimming van 14 km met stijgingspercentages van 9%. Gelukkig is de col open , want naar het schijnt wordt deze doorgang soms gesloten voor alle verkeer. Op de top (1300m hoogte) genieten we van het wondermooie landschap. Iemand wees ons erop dat het toch zo schoon is daar beneden. Ik vraag mij dan persoonlijk af waarom wij dan naar boven rijden als het beneden dan toch zo mooi is. Je kan evengoed beneden blijven. Dat kost minder moeite !!

Op deze plaats genoten we van de lekkere empanade die Eddy voor ons had gekocht. Er was empanada van vlees en van tonijn. Mmmmmmmmm.

Als je denkt dat je vanaf de top enkel naar beneden kan rijden , dan heb je het goed mis. Na de top hadden we nog een plateau van ongeveer 30 km waarin nog enkele klimmetjes zaten. Daarna lieten we ons eventjes gaan tijdens de brede en snelle afdaling van 15 km. De snelheden liepen op tot 65 km/h. Da's pas plezant !!

Jammergenoeg duren mooie liedjes maar 15km want daarna volgden nogmaals tal van steile hellingen. De Franky reed weer als vanouds. Hij vloog letterlijk naar boven. We hebben tal van truukjes geprobeerd om hem af te stoppen maar niks hielp. Zelfs met een kauwgom op zijn zitvlak blijft hij niet in het zadel plakken.

De temperaturen zijn nog steeds aan de lage kant , wat ons noodzaakte om eventjes op te warmen bij een koffietje met een degestiefje.

Om 17u en na 4u04min rijden kwamen we aan in Sarria waar ons bedje staat te wachten. Maar dit kan nog eventjes wachten hoor. Eerst hebben we nog de dagelijkse aprés-vélo. Ditmaal gaat dit gepaard met Grimbergen , Kappittel, Carlsberg , Leffe , rosé wijn , fanta en enkele lekkere hapjes.

Vanavond zetten we nog een stapje in de wereld want hier in het hotel is er geen mogelijkheid voor een dinner.

Morgen is het de laatste fietsdag. Het geeft een beetje een raar gevoel. We beloven dat we morgen extra voorzichtig zullen zijn zodat we allemaal goed aankomen op ons einddoel.

We zullen ook voor alle onze fans een kaars doen branden in de Catedral de Santiago zodat deze gespaard blijven van alle onheil.

Vele groetjes van de supergemotiveerde pelgrims.